E-HEALTH

E-Health is het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, en met name internet-technologie, om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen, of te verbeteren.

E-Health is nog volop in ontwikkeling. Dat geldt ook voor het gebruik van e- Health bij Vitaalbrein. Momenteel door ons gebruikte middelen zijn:

E-mail
Voor het uitwisselen van informatie en het bevestigen van afspraken, ed., maken we gebruik van e-mail. Zo nodig doen we het in een beveiligde vorm, bijvoorbeeld via Zivver.

WhatsApp en andere Apps
Voor korte mededelingen, zoals verandering van afspraak, kan WhatsApp worden gebruikt.
WhatsApp is ook een handig middel bij het geven en evalueren van korte opdrachten bij coaching.

Beeldbellen
Als face-to-face (in levende lijve) contact door ziekte of besmettingsrisico niet mogelijk is, of als hiermee veel tijdwinst kan worden behaald, kan beeldbellen worden ingezet. Ervaringen rond corona hebben ons inmiddels geleerd, dat daarbij wel veel informatie verloren kan gaan.
Beeldbellen met cliënten doen we bij Vitaalbrein via het goed beveiligde en speciaal voor de zorg ontwikkelde platform Therapieland.

Online therapie programma’s
Voor veel voorkomende psychische klachten en problemen zijn programma’s ontwikkeld in de vorm van webinars, die men thuis in eigen tempo kan uitvoeren. Vitaalbrein maakt hiervoor gebruik van het aanbod van Therapieland. Cliënten van Vitaalbrein kunnen hier gratis gebruik van maken.

Wearables
Wearables zijn draagbare apparaten, die cliënten gebruiken om lichaamsfuncties te meten, de resultaten te verzamelen en te gebruiken, en eventueel door te geven aan een zorgprofessional. Bij slaapproblemen kan een smartwatch veel nuttige informatie geven. Niet alleen over de slaapduur, maar ook over onderbrekingen van belangrijke onderdelen van de slaap, en over de mogelijkheid van slaapapneu.